TT Circuit Assen
Lengte: 4.555m
Rechterbochten: 11
Linkerbochten: 6
Eerste ervaring: 26 september 2009
Persoonlijk Record: 1:46,985 (Langzame Ruskenhoek)
Over Assen:
Assen, een geweldig circuit! De eerste ronde merk je gelijk dat je op een ‘motorcircuit’ rijdt. Met uitzondering van de Strubben is alles zo vloeiend en snel. Vooral de zuidlus is geweldig. Het laatste stuk vanaf Duikersloot tot aan de Ramshoek is alleen maar accelereren. Vol gas de Ramshoek uit om vervolgens de GT door te ‘jumpen’. Schitterende baan!
Circuit de Spa Francorchamps
Lengte: 7.004 km
Rechterbochten: 9
Linkerbochten: 10
Eerste ervaring: 22 mei 2017
Persoonlijk Record: 2:39,539
Over Spa:
Spa is een geweldig mooi circuit. De snelheid ligt over het algemeen erg hoog en er is
veel hoogte verschil. De F1 start/finish loopt vrij vlak naar La Source, een rechtse 2e versnelling hairpin. Hier uitgekomen duik je een dal in richting l’Eau Rouge en de razendsnelle rechtse Raidillon bocht. Bovenaan de Raidillon stuur je blind naar links en rijdt je Kemmel af,
verder naar boven. Vanaf de Raidillon rijdt je volgas tot de rechts/links/rechts combinatie van Les Combes. Vanaf de laatste rechter gaat het weer steil bergaf voor Bruxelles. De kunst is om hier zo laat mogelijk de apex te raken zodat je hard naar de volgende linker kunt
accelereren. Bij het uitkomen van de linker bocht zit een kuil, waar je de motor alweer rechtop wilt hebben. Vervolgens gaan we volle bak heuvel af richting de Double Gauche. Hier kom je vol in de 4e versnelling uit Door naar 5 en vervolgens terug naar 3 voor Fagnes, een rechts/links combinatie. Kort daarop volgt Campus, een krappe rechter. Hierna een snellere rechter, waarna het flauwe gedeelte door het bos volgt, richting Blanchimont, een linker die in de 5e versnelling wordt genomen. Nog even flink accelereren en dan door de Busstop, rechts/links om daarna weer met een nieuwe ronde te beginnen!
Nürburgring Grand-Prix-Strecke
Lengte: 5.148m
Rechterbochten: 7
Linkerbochten: 10
Eerste ervaring: 3 augustus 2014
Persoonlijk Record: 2:09,999
Over Nürburgring Grand-Prix-Strecke:
De Nürburgring is een geweldig mooie baan die er heel anders uitziet dan op de playstation. Langs start/finish is de baan vrij vlak, totdat je het einde van de pitmuur voorbij bent. Daar begint de baan naar beneden te lopen, waar je flink in de ankers moet voor de eerste sectie, een aantal kort op elkaar volgende krappe bochten die vrij vlak zijn. Hieruitkomend een heuveltje over voor de volgende links, rechts combinatie om vervolgens
de heuvel af te stormen naar de Dunlop Kehre. Vanaf hier loeihard omhoog door de Schumacher S om bovenaan de heuvel weer een links, rechts combinatie af te werken. Hierna de volgende bloedsnelle kuil door om heuvel op de laatste chicane en de laatste krappe bocht te nemen.
Cicuitpark Zandvoort
Lengte: 4.320m (incl. GP-chicane)
Rechterbochten: 9
Linkerbochten: 4
Eerste ervaring: 27 augustus 2007
Persoonlijk Record: 1;57,100
Over Zandvoort:
Zandvoort is een apart circuit. De Tarzan, Gerlach en Hugenholtz liggen mooi vloeiend aan elkaar. Na de GP-Chicane rijdt je een lang stuk op de rechterkant van de band, door het Scheivlak (gave bocht!), Marlboro en de Renault bocht. Door de linker Vodafone bocht, waar je vroeger op het gas kan dan het lijkt, draai je terug richting de paddock. Hard accelererend kom je op de Audi-S aan, een soort chicane. Na de Audi-S accelereer je kort (maar hard) naar het laatste vloeiende gedeelte van het circuit, De Kumho en de Arie Luyendijk bocht.
Circuit de Automobile Dijon-Prenois
Lengte: 3.800m
Rechterbochten: 5
Linkerbochten: 4
Eerste ervaring: 26 juli 2018
Snelste tijd: 1.26,2
Dijon hebben we in 2018 voor het eerst gereden. Ik vind het een prachtige baan met relatief snelle bochten en veel hoogte verschillen.
Het rechte stuk loopt flink omhoog, wat betekent dat je daar volledig gebruikt maakt van het vermogen van je motorfiets. Snelheden lopen hier op tot richting de 300km/u!!!
Onder de brug, net voor je bovenop de heuvel bent, begint het remmen voor de eerste bocht, een lange rechterbocht die heuvel af loopt. Beneden aangekomen, beland je in een linker knik, waarvan de apex in een kuil ligt. Gelijk hierna volgt een rechtse bocht en gaat het weer een heuvel over.
Als je net de top over bent, begint het remmen voor een 2e versnellings linker bocht, die stijl naar beneden loopt richting de langzaamste bocht van het circuit. Een rechtse hairpin, die eerst geleidelijk omhoog loopt, maar zodra je instuurt zie je alleen nog een horizon van het asfalt. De exit is hierdoor volledig blind en je moet hier dus goed mikken op de juiste positie op de baan.
Hierna volgt een kort recht stuk heuvel op en wederom als je boven bent volgt er een rechter bocht met dubbele apex. Deze rechter gaat gelijk over in een blinde linkse bocht, die weer heuvel af loopt. Hier uit gekomen volgt weer een kort recht stuk heuvel af, waarna de laatste bocht zich aandient, een rechtse bocht die door een kuil loopt en tevens de belangrijkste bocht van het circuit, omdat hierna het lange rechte stuk met start/finish volgt. Hoe sneller je hier uit komt, hoe meer winst je boekt naar de eerste bocht toe.
Prachtig circuit en absoluut een aanrader voor iedereen die van snelheid en hoogteverschillen houdt!!!
Motorsport Arena Oschersleben
Lengte: 3.667m
Rechterbochten: 7
Linkerbochten: 7
Eerste ervaring: 16 augustus 2018
Snelste tijd: 1.35,2
Oschersleben is het tweede circuit waar we in 2018 voor het eerst hebben gereden. Ook dit vind ik een mooie en technische baan. De gemiddelde snelheid is vergelijkbaar aan Zandvoort, maar er is relatief weinig hoogteverschil. Dat wil dus niet zeggen dat het er niet is.
Het rechte stuk met start/finish loopt licht af. Hier halen we tevens de hoogste snelheid van het circuit met ca. 250km/u. Ook hier ligt het rempunt voor de eerste bocht onder de brug. Hier schakel je terug van 5 naar 3, voor een linkse knik, die direct wordt gevolgd door een lange rechtse terugdraaier, welke in de 2e versnelling wordt genomen. De exit is blind, vanwege de vangrails aan de binnenzijde. Positioneren is hier dus ook erg belangrijk. Hierna volgt een kort recht stuk, waarna je voor de linkse hairpin terug moet van 3 naar 2. Dit is geen ronde bocht en tevens volgt hierna ook een recht stuk, dus een ‘late apex’ is hier de sleutel naar een goede exit. Na kort accelereren tot de 4e versnelling, volgt een lange drievoudige linkse combinatie, waarvan de apex in de laatste knik ligt. Gelijk hierna volgt wederom een rechtse hairpin die in z’n 2 word genomen, die lichtelijk heuvel op loopt. Daardoor is ook hier de exit weer belangrijk. Na een kort recht stukje volgt een chicane, een rechts, links, rechts combinatie, waarvan de laatste het achterste rechte stuk inleid, wat tevens weer lichtelijk naar beneden loopt. Accelereren tot in z’n 5, dan terug naar 3 voor een snelle rechts, links chicane. Hier is veel tijd te winnen als je een goed sturende motorfiets onder je kont heb. De eerste knik offer je op, zodat je de tweede maximaal uit kan accelereren, richting de 1 na laatste bocht, een snelle rechtse. Uitkomende pak je een deel mee van de pits ingang om vervolgens naar de 2 terug te gaan voor de laatste korte rechter bocht waarna je weer op start/finish bent.
Leuk, technisch circuit, waar een licht sturende motorfiets de sleutel is voor snelle rondetijden.
Circuit ‘JULES TACHENY’ Mettet
Lengte: 2.280m
Rechterbochten: 3
Linkerbochten: 7
Eerste ervaring: 19 mei 2011
Persoonlijk Record: 1:08,858
Over Jules Tacheny:
Mettet is een korte baan. De eerste sectie is vrij vloeiend tot je de chicane uit bent. Dan volgt een korte hairpin rechtsom en vrijwel direct heb je de chicane die steil heuvel af gaat. Snij deze goed aan en je springt eraf alsof je aan het crossen bent. Daarna een linkse doordraaier, gevolgd door een snelle linker bocht. Kort en hard accelereren en dan flink remmen voor de laatste hairpin naar links, waarna het rechte stuk weer volgt. Goede baan om delangzame bochten te oefenen!
www.circuit-mettet.be
Circuit Zolder
Lengte: 4.011m
Rechterbochten: 5
Linkerbochten: 5
Ronde record WSS: N.V.T.
Eerste ervaring: 21 september 2011
Persoonlijk Record: 1:43,982
Over Zolder:
Zolder is een mooie baan, die uit twee gedeelten bestaat. De eerste vier bochten zijn redelijk snel en vloeiend. Een hoge bochtensnelheid is hier
belangrijk. Het overige deel van het circuit is erg stop&go. Voor de eerste chicane is het flink remmen en zo snel mogelijk weer op het gas de
Sacrementsheuvel op. Vervolgens vol over de curve stones door de Villeneuve chicane en hard accelererend richting de Ziekenhuisbocht, waar weer
hard geremd wordt. Hierna nog één chicane te gaan, waar het belangrijk is om vroeg op het gas te kunnen, om zo snel mogelijk over start/finish te komen.
Circuit Carole
Lengte: 2.055m
Rechterbochten: 4
Linkerbochten: 3
Eerste ervaring: 21 september 2008
Persoonlijk Record: N.V.T. (geen tijdwaarneming)
Over Carole:
Carole is een kort, maar leuk baantje onder de rook van Charles de Gaulles. Een ‘tight and twisty infield’ wat middels 2 rechte stukken aan elkaar zit. Het bochtige gedeelte is door het kleine hoogte verschil erg leuk om te rijden.