Test 1 – Assen 2018

Assen 9 april 2018

Ons seizoen gaat dan eindelijk van start na een lange, lange winter. Zoals vaak in het racen gaat er veel op het laatste moment. Helaas was het deze keer wel erg “op het laatste moment”… maar goed, dat mag de pret niet drukken.

Motorcentrum Almere, MotoDecal, Flevohost, Stickerloods, JFB-Racing,
We beginnen eerst met sponsor nieuws, want we kunnen melden dat Motor Centrum Almere ons in 2018 zal ondersteunen op het gebied van materiaal en uitrusting.

Motorcentrum Almere is in 2006 door Marco en Dries opgestart op De Binderij in Almere. Hiervoor waren we al ruim 19 jaar actief in de motorbranche, hetzij allebei op andere plaatsen. De combinatie van twee eigenaren met allebei een schat aan ervaring en kennis maakt Motorcentrum Almere de plek waar u altijd slagen kan. Of het nou is voor onderhoud, reparatie , gebruikte of nieuwe motoren, alles kan! Daarbij horen dan vanzelfsprekend ook alle andere facetten van het motorrijden, die u allemaal bij ons in de winkel kunt vinden. Kleding, helmen, accessoires, onderdelen, revisie, schadeherstel of tuning in onze Dynostar testruimte in Deventer. Alles is mogelijk bij Motorcentrum Almere. En dat allemaal in een ongedwongen, persoonlijke sfeer met professionele medewerkers!
Neem eens een kijkje op de website: https://motorcentrumalmere.nl/
of kom gezellig een bakkie doen!

We gaan ons uiterste best doen om het in ons gestelde vertrouwen waar te maken!!!

Maandagochtend, 9 april worden we wakker op een fris Assen. Ook dat mag de pret niet drukken, want er is mooi weer voorspeld. Tot op de dag zelf hebben we geen beschikking over een tijdschema, dus we zijn in de veronderstelling dat we om 09:00 uur de baan op moeten,
direct na de briefing. Als we gaan inschrijven blijkt dat we om 10:20 pas onze eerste sessie hebben. We besluiten in de paddock een korte shake down te doen met de motor en lopen tegen een klein probleempje aan m.b.t. het schakelpatroon
en de quickshifter. Gelukkig hebben we nog ruim de tijd en weet het team deze uitdaging te tackelen.

Sessie 1 staat in het teken van de motor verkennen, onze nieuwe aanwinst, de R1 uit 2010 met bigbang blok. Bij het opstellen lopen we al tegen een eerste leermomentje op, de motor wordt heul erg heet. Ik besluit om het parc fermé te verlaten en op de paddock achter het VIP gebouw  wat rondjes te rijden, zodat de rijwind de fiets kan afkoelen. Als deze is teruggezakt naar 90 graden rijdt ik de baan op. Het is nog vrij fris en het is natuurlijk even wennen aan de motorfiets. Ik merk dat ik op een aantal punten veel en veel te vroeg rem. Voor het hele team is het een vuurdoop en we hebben besloten om ook het pitbord eruit te hangen, zodat iedereen aan elkaar kan wennen. Hier zie ik 2:04 en 2:00 voorbij komen en besluit dat dit echt niet kan. De drie ronden erna rijdt ik een 56,5, een 57,1 en een 56,4. Beter, maar nog veel te langzaam naar mijn zin…

Voor sessie 2 passen we de schakelpook aan en zit ik al veel beter op de motor. Ik kan lekker mijn rondjes draaien, maar het is aardig druk op de baan. Er rijden een aantal KTM’s RC390 en een Yamaha R3. Vooral met de KTM’s is het even goed opletten als je die op de rechte stukken nadert. Ondanks de drukte weet ik een 51,5 als snelste ronde te rijden, maar de rondetijden zijn nog niet erg constant.

Sessie 3 moeten de tijden constanter worden. De eerste paar ronden zijn weer erg druk in het verkeer, maar de tweede helft van de sessie gaat het beter en weet ik er aardig constante rondetijden uit te krijgen. Snelste tijd zakt naar een 50,9 wat nog vrij ver van de doelstelling (47ers) af ligt. Er hadden 49ers in gezeten, maar door pech met drukte op de baan worden deze niet behaald.

De 4e sessie wachten we met opstellen tot het veld de baan op rijdt. Ik heb besloten aan te vallen en probeer te pushen naar snellere rondetijden. De motor wordt wat onrustiger, omdat ik wat groffer aan het rijden ben. Dit kost veel energie, ik maak veel kleine foutjes en het werkt averechts, want de rondetijden worden steeds langzamer. Bovendien begint vermoeidheid langzaamaan ook een rol te spelen.

De 5e sessie is een kwartier en na wat aanpassingen aan de vering, stellen we met goede moed als eerste op in het parc fermé, met het idee een vrije baan te hebben.
Helaas is in de sessie voor ons een oliespoor getrokken aan het einde van de pitstraat, wat inhoudt dat we nog wel even moeten wachten. We besluiten om terug naar de tent te rijden en de fiets in de warmers te zetten, met al in het achterhoofd dat de sessie waarschijnlijk afgelast wordt. Enkele minuten later wordt ons vermoeden bevestigd.

We hebben als team een leerzame dag achter de rug, maar mogen ook zeker concluderen dat iedereen de juiste rol heeft binnen het team. De sfeer is uitstekend en de motivatie enorm.
Vanuit deze testdag kijken we positief uit naar de 1e races op 14 april, welke ook op Assen worden verreden.

Sponsoren:
Motorcentrum Almere
Motodecal
Stickerloods
Flevohost