Tengtools, Racingbikes, Trunkbody media, Flevohost, , Stickerloods, UK-Bikeparts, JFB-Racing

Raceverslag: ZAC Assen 30 april 2016

Assen 30-4-2016

Na een lange winter is het op 30 april tijd voor de opening van het ZAC seizoen op het TT Circuit van Assen. Gedurende de winter hebben we een brembo rempomp aangeschaft, omdat we de standaard rempomp te sponsig vonden. Hierdoor kon er bij het aangrijpen dus niet hard genoeg geremd worden en
verloren we daar tijd ten opzichte van de concurrentie. Dat zou dus dit seizoen een stuk beter moeten zijn.

Tengtools, Racingbikes, Trunkbody media, Flevohost, , Stickerloods, UK-Bikeparts, JFB-Racing

Om 10:20u stond de eerste vrije training op het programma, als laatste klasse in het hele ZAC circus dat sinds dit jaar wel weer uit vier raceklasses bestaat. Vanwege deze ruime planning hadden we mooi de tijd om de motor klaar te maken. De banden op spanning en
temperatuur brengen en langzaam aan het racepak aantrekken. En daar begon de eerste uitdaging… gedurende de winter had ik al weinig getraind, maar blijkbaar toch ook flink gegeten, want het pak ging niet erg makkelijk dicht. Uiteindelijk in het pak gehezen, wilde we de motor starten, maar bleek dat we vergeten waren de accu op te laden. Dat werd duwen.
Met hulp van Bompa Burgess en Jurgen Faro (Nogmaals bedankt Jurgen!), konden we de motor aanduwen. Bij het parc fermรฉ aangekomen, kregen we de waarschuwing mee dat de baan nog erg koud was. Ondanks dat we strak in het pak zaten, gingen de eerste ronden wel behoorlijk ontspannen. Het is even wennen nog aan de oude Ruskenhoek, maar dat is een kwestie van tijd. Ondanks de veel lagere snelheid als in de ‘nieuwe’ Ruskenhoek bied de oude Ruskenhoek wel een flinke uitdaging om snel te nemen. Deze eerste 6 ronden sloten we af op een 8e plaats,
met een rondetijd van 1:55,643. Kanttekening hierbij is dat we in verhouding tot vorig jaar minstens 2 seconden verliezen per ronde.

Tengtools, Racingbikes, Trunkbody media, Flevohost, , Stickerloods, UK-Bikeparts, JFB-Racing

Om 12:00u begint de kwalificatie. Samen met Dave#58 rijd ik de baan op en besluit even achter hem aan te rijden om te zien of zijn nieuwe Kawa bevalt. Al snel zie ik dat zijn kuip aan de linker onderzijde wel erg open staat. Ik besluit hem voorbij te gaan en hem op zijn ‘probleem’
te wijzen. Vervolgens probeer ik zo vloeiend mogelijke ronden te rijden, om op een mooie positie te kwalificeren. Na de sessie blijkt dat een 7e plek, met een tijd die ik in mijn 8e ronden heb gereden, een 1:52,561. Dat is voor een (ongetrainde) amateur met dergelijke lage temperaturen niet bepaald verkeerd ๐Ÿ˜‰

Tengtools, Racingbikes, Trunkbody media, Flevohost, , Stickerloods, UK-Bikeparts, JFB-Racing

En dan begint het wachten weer. 14:50u staat de eerste race op het programma, welke we vanaf de linkerzijde op de derde rij mogen aanvangen. Dat is een redelijk goede plek, omdat je aan de linker en daarmee buitenkant van de Haarbocht staat en je dus de ruimte heb om met een aanzienlijk hogere snelheid als aan de binnenkant de bocht in te duiken. Mijn start is best te doen en ik duik achter Jurgen#999 de eerste bocht in. Daarvoor rijd Frank#555 en daarvoor rijdt Marc#15. Al snel weet Frank#555 een plek winst te behalen, terwijl ik in de Stekkenwal probeer om Jurgen#999 binnendoor te steken. Die houdt echter stand door aan de buitenzijde door te blijven rijden en remt vervolgens Marc#15 er gruwelijk uit bij het insturen van de Bult. Ik heb al snel door dat ik Marc#15 ook voorbij moet, want die kan het tempo van de eerste groep niet bijbenen. Helaas duurt dit toch te lang en raak ik ook de aansluiting kwijt met de kopgroep.
Na 5 ronden zie ik voor me niemand meer rijden en besluit ik bij het uitkomen van de Stekkenwal maar eens achterom te kijken of ik me nog dien in te spannen. Dit blijkt niet het geval, want achter me is ook niemand te zien… Ik probeer een lekker tempo te rijden en tel de ronden af. Tegen het einde van de race begin ik voor mij Camiel langzaam in te halen, maar die rijdt zo ver voor me dat ik daar nooit meer bij in de buurt zou komen. Een 9e plaats is mijn deel, met een snelste tijd van 1:52,948 Dit is geen bijster snelle tijd en de positie is ook niet echt geweldig.

Tengtools, Racingbikes, Trunkbody media, Flevohost, , Stickerloods, UK-Bikeparts, JFB-Racing

Als laatste mogen we om 17:00u race 2 aanvangen. Voor race 2 besluiten we de vering wat aan te passen, omdat de motor tijdens het remmen wel erg duikt en daardoor de achterkant onrustig wordt. Omdat we de 1e race als 9e zijn gefinished beginnen we race 2 aan de rechter en dus binnenkant voor de Haarbocht. Ik kom goed weg en kan het midden van de baan kiezen voor de eerste bocht. Na wat schermutselingen in de eerste ronde kom ik achter Frank#555 te rijden en probeer uit alle macht bij hem in het wiel te blijven. De meeste tijd verlies ik bij het uitkomen van de Strubbe, waar Frank echt meters pakt. Maar in de zuidlus weet ik iedere keer weer wat meters terug te hengelen. Met nog een ronde of 4 te gaan kies ik eieren voor mijn geld en besluit de achtervolging te laten lopen, omdat er wederom helemaal niemand achter mij te zien is. De tweede race eindigen we als 7e, met een snelste tijd van 1:50,207

Tengtools, Racingbikes, Trunkbody media, Flevohost, , Stickerloods, UK-Bikeparts, JFB-Racing

Ondanks dat we een hele winter niet op een motor hebben gezeten, waren het wel twee saaie races. We hebben wat huiswerk mee m.b.t. de vering die wat aanpassing behoeft door de nieuwe rempomp. En er dient aan de conditie gewerkt te worden, want het pak zat wel erg strak deze dag….

Op naar 23 mei, wat er al heul snel aan komt! ๐Ÿ˜‰