Motorcentrum Almere, MotoDecal, Flevohost, Stickerloods, JFB-Racing,, Lourens van Urk

Raceverslag 28-4-2018: Race 2 – NK Supercup 1000 – Assen

Assen 28-4-2018 NK Supercup 1000

Twee weken na ons debuut en we zijn weer terug op de Drentse hei. Afgelopen weken hebben we een aantal aanpassingen aan de motor doorgevoerd om de fiets beter te laten sturen.
Vol goede moed zijn we naar Assen afgereisd om de aanpassingen uit te proberen.
Deze dag staan we in pitbox 20, omdat Frank#555 heeft besloten de dag te laten schieten ivm het wisselende weer.

Motorcentrum Almere, MotoDecal, Flevohost, Stickerloods, JFB-Racing,, Lourens van Urk
Fotocredits: Lourens van Urk

Om 10:06 staat de eerste kwalificatie op het programma, als laatste van de 4 groepen die vandaag rijden. Vol goede moed gaan we de nog koude baan op. De eerste vliegende ronde is een 52,3. Dat kan sneller. Als ik de ronde erna uit de Ramshoek kom vlammen, knijp ik in de rem, maar komt de achterkant los. Ik laat de rem los, krijg een zwabber omdat het achterwiel en het voorwiel niet in lijn zijn, om vervolgens nog een keer de rem in te knijpen. Wederom komt het achterwiel los (een halve meter voor m’n gevoel) en ik kan alleen nog maar de grindbak inschieten… Volle bak vlieg ik op de muur af, maar sta nog vrij ruim hiervoor stil door twee keer vol de achterrem in te trappen. Via het ontsnappingspadje rij ik terug richting asfalt.
Na al die jaren racen ben ik niet snel van m’n stuk, maar dit was wel ff een “wow” moment.. Ik vervolg de training, kom nog een keer binnen voor een aanpassing aan de achtervering en eindig met een 50,2 de training. Weer niet in de 48ers….

Motorcentrum Almere, MotoDecal, Flevohost, Stickerloods, JFB-Racing,, Lourens van Urk
Fotocredits: Lourens van Urk

11:56u gaat de tweede kwalificatie van start. Met nog wat aanpassingen aan de achterkant gaan we weer met frisse moed de baan op. De motor stuurt wel wat makkelijker, maar ik kom wederom niet onder de 50ers te rijden. Met een snelste tijd van 50,2 zijn we weer hekkensluiter en staan we net als race 1 achteraan op de grid. Wederom blijkt dat we heel veel testtijd missen op de nieuwe motor. Er zit zeker heel veel meer potentie in, maar met de huidige afstelling krijgen we dat er niet uit. Waar we met de 2007 R1 makkelijk 48ers konden draaien, lopen we nu tegen een muur aan. Stof tot nadenken dus…

Motorcentrum Almere, MotoDecal, Flevohost, Stickerloods, JFB-Racing,, Lourens van Urk
Fotocredits: Lourens van Urk

Om 16:27u gaat de Supercup 1000 van start over 12 ronden ( hebben we een type 3 dag, rijden we nog minder ronden vanwege geluid… ). Ik kom goed van de plek en kan wat plaatsen pakken naar de eerste bocht. Ik kom wederom met Michel#40 in gevecht, maar na een aantal ronden schiet hij wederom rechtdoor in de Haarbocht. Na een aantal rondjes komt hij terug, om daarna definitief in de GT uit te vallen. Voor me zie ik Erwin#43 rijden. Langzaam maar zeker loopt ik beetje bij beetje op hem in. Van de 12 ronden zijn er 3 in de 50ers, één 55er in de openingsronde en de rest allemaal 49ers. Naar het einde toe wordt de concentratie echter wat minder en ik maak in de Strubbe een stuurfout, rijd de stepjes aan de grond en zie Erwin#43 verdwijnen aan de horizon. Ik maak nog een paar fouten en ben dan helemaal de aansluiting kwijt. Als 21e gestart en als 19e gefinished. We zitten momenteel in de hoek waar de klappen vallen, omdat we nog zoekende zijn met de afstelling. Hierdoor halen we niet de limiettijden, die we anders makkelijk hadden gehaald.

Motorcentrum Almere, MotoDecal, Flevohost, Stickerloods, JFB-Racing,, Lourens van Urk
Fotocredits: Lourens van Urk

Voor de volgende race op 19 mei zullen we weer naar een aantal aanpassingen op zoek gaan, om zo het stuurgedrag van de motor positief te beïnvloeden. We zitten wel in de goede richting, maar er moeten duidelijk nog wat stappen gemaakt worden, zodat we ruim onder de 50ers kunnen gaan rijden. Het prettige is dat er wel een hoop ideeën zijn voor aanpassingen, dus nu alleen een kwestie van de juiste keuzes maken! Op naar de 19 mei!

Verder natuurlijk dank aan de sponsoren die ons ondersteunen:
Motorcentrum Almere
Motodecal
Stickerloods
Flevohost