Assen, 17 april 2017
Een nieuw seizoen staat op het punt van beginnen op 17 april. Om het seizoen lekker te beginnen, was er een trainingsdag geboekt op 16 april, om de roest van de winter eens uit de benen te rijden. Helaas werd op 16 april niet meer gereden dan 7 ronden verdeeld over 4 sessies. De eerste twee sessies vielen letterlijk in het water, de derde sessie viel half in het water door een verkeerde bandenkeus en sessie 4 bleek in het koelwater te vallen…. letterlijk…
Na 5 en een halve ronde gereden te hebben had ik het koelwater overal zitten, behalve in de radiateur. Toen de temperatuur op 107 graden stond, ben ik uitkomen Bult naar de kant gegaan, voordat het blok uit elkaar ploft. In die paar ronden wist ik al wel een 53,7 op de klok te zetten, dus dat stemde nog enigszins positief na zo’n lange winter.
‘S avonds bleken er drie gaten in de radiateur te zitten. Na wat rondvragen op de paddock konden we van Giacomo#905 een 2 componenten lijm lenen om een poging te doen de gaten te dichten. Helaas harde dit niet goed uit en hadden we maandagochtend nog steeds een uitdaging. Door hulp van Jarno#60 kwamen we op deze 2e paasdag terecht bij Chris Jansen van Hartgers Radiateuren, gespecialiseerd in aluminium radiateurs repareren en produceren: http://www.hartgers-radiateuren.nl/hartgers-index.html
Chris, bedankt voor het repareren van de radiateur op deze 2e paasdag!!!
Op 17 april stond om 12:00u de eerste vrije training op het programma. De motor stond om half 12 afgemonteerd klaar en we konden dus weer gaan rijden, aangezien de radiateur gerepareerd was 🙂
Het was nog wat fris, maar de ergste kou van de ochtend was aan het wegtrekken. Die eerste training is toch altijd weer om even ‘wakker’ te worden, maar na een paar ronden gereden te hebben kregen we een code 60. Dave#58 en Bart#36 lagen in de grindbak bij het insturen van Mandeveen. Gezien de kou besloot ik de pits in te sturen en sloot ik de training af met een 4e plek en een tijd van 1.56,9
Om 13:20u zou de kwalificatie plaats vinden. Ik had besloten om zo veel mogelijk vooraan de groep de pits uit te rijden, zodat we de hele baan voor ons zelf hadden.
Jos#20 kwam even kort voorbij op zijn kanon van een BMW en reed tussen de Stekkewal en de Bult op zijn achterwiel. Kort daarna kon ik hem voorbij en concentreerde ik me op een vloeiende ronde rijden. Na 1,5 ronden kwam Erik#115 voorbij (terug van weggeweest) in de GT en ik verloor al mijn ‘drive’ de GT uit. Ik probeerde aan te pikken, maar Erik#115 gaat nog altijd wel een tandje harder rond. Later in de sessie had ik nog een momentje met Mike#118, die uitkomen Ramshoek op het allerlaatste moment besloot om de pits in te rijden. Hij stak zijn hand op, maar ik moest er rechts voorbij, want links redde ik niet meer…
Uiteindelijk sloot ik de kwalificatie als 4e af, met een rondetijd van 1.50,1
Race 1 begon om 15:05u, vanaf p4 dus. Ik had een fatsoenlijke start en kwam achter een Panigale de Haarbocht uit. Dit bleek Ronald#63 te zijn, die nieuw is bij de ZAC.
Na wat schermutselingen kon ik hem achter mij houden en het tempo op schroeven.
In ronde 3 of 4 knalde ik het Meeuwenmeer door, maar overduidelijk met teveel gas erop, want uitkomen Meeuwenmeer verloor de achterband plots grip en lag ik er bijna af! #$R&^!!!!
Altijd weer dat Meeuwenmeer wat op de eerste dag van zich laat horen…..
Gelukkig bleef ik er op zitten en kon ik doorrijden. Gevoelsmatig ging het lekker en reed ik een vlak tempo. Wel liep ik tegen een bekend probleem aan, het stuiteren van de voorkant bij flink doorremmen. Helaas kwamen (mede door het stuiteren) in het laatste kwart van de race Alex#79 op zijn nieuwe GSX-R1000 en Douwe#99 op zijn bloedsnelle BMW me nog voorbij. Bij beide kon ik niet aanpikken en moest me tevreden stellen met een 5e plek, achter Cliff Kloots, Erik#115, Alex#79 en Douwe#99.
Om 16:55u begon race 2. Door de behaalde 5e positie in race 1, startte ik dus vanaf P5. Ik had een goede start en kwam weer even in de clinch met Ronald#63 op zijn Panigale.
Ik lag enige tijd 4e, achter Alex#79 en Erik#115, totdat het begon te spetteren in de Zuidlus.
Mental rain, maar deze keer liet ik me er door beïnvloeden en ging voorzichtig rijden.
Hierdoor kwamen Bart#36 en Douwe#99 voorbij op hun slicks en dat was het teken om meer gas te geven. Ik pikte aan bij beide heren, want immers, als zij het tempo lager kunnen houden, kan ik dat ook. Na een paar ronden werd het droger, maar Bart#36 bleef wat voorzichtig.
Ik begon bij Douwe#99 aan te dringen, die bij Bart#36 in het wiel zat en insturen Mandeveen stak ik Douwe#99 voorbij. Uitkomen Meeuwenmeer had ik meer snelheid dan Bart#36 en kon hem rechts passeren, voordat we in de Hogerheide aankwamen.
Ik probeerde weer aan te zetten, omdat het inmiddels weer droog was, maar na een kleine aanpassing aan de voorkant, was het stuiteren nog niet helemaal weg.
Hierdoor kon het tempo niet veel verder naar beneden en kwam Douwe#99 me weer voorbij.
Ik besloot om aan te pikken en dat lukte, waardoor ik besloot om in de GT een aanval te plaatsen. Helaas had ik in vergelijking met Douwe#99 veel te weinig grip bij het uitkomen van Duikersloot, waardoor een uitrem actie in de GT onmogelijk werd.
Ik besloot om de GT zo wijd mogelijk aan te snijden en een poging te wagen om hem naar de lijn te passeren. Dit lukte erg goed, maar ik kwam helaas 0,065 sec te kort op de 3e positie (omdat Cliff Kloots niet finishte). Wel reed ik in de allerlaatste ronde een 1.49,415 wat perspectief biedt voor de rest van het seizoen. De vering en het weer kunnen tenslotte alleen maar beter worden!!!
Op naar 5 mei, wanneer we op Zandvoort onze vrijheid gaan vieren!!!