Tengtools, Racingbikes, Flevohost, , Stickerloods, UK-Bikeparts, JFB-Racing

Raceverslag ZAC Zandvoort 5 mei 2017

5 mei, Bevrijdingsdag. Wederom de ultieme vrijheidsviering voor ons motorracers, al had het weer wel wat beter zijn best mogen doen. Het was een koude en bewolkte dag op het nieuwe asfalt tussen de duinen. Op 1 mei kwam er berichten in de wereld dat het ruwe asfalt vele banden verslond. Dit zouden we gaan meemaken.
Tevens zouden we wederom met de SPORT-Cup samen gevoegd worden, in verband met de laag verwachte opkomst op het toch mooie circuit. Al een paar jaar wordt er geklaagd over diversiteit in circuits, maar als de organisatie dagen op Zandvoort al niet vol kan krijgen, hoe moeten andere circuits die verder weg liggen dan in aanmerking komen….???
Een ander (groeiend) probleem op Zandvoort zijn de geluidseisen, die zo langzaam maar zeker op Zolder beginnen te lijken.

Tengtools, Racingbikes, Flevohost, , Stickerloods, UK-Bikeparts, JFB-Racing

Om 10:20u stond de vrije training op het programma. Het was nog erg fris, dus eigenlijk was het zaak om eens lekker warm te rijden en het nieuwe asfalt aan te voelen.  Bovendien had ik mijn nieuwe pak ook binnen, dus daar konden we ook mooi even aan wennen dan.
Niets was minder waar, na twee ronden kwam de code60 vlag naar buiten… lekker met dat koude weer. Na een ronde code60 had ik nog 1 vliegende ronde, die ik met een 2:06,1 afsloot. Goed voor een 3e positie, maar niet goed voor het wennen aan allerlei nieuwe dingen en dan met name het asfalt.

Tengtools, Racingbikes, Flevohost, , Stickerloods, UK-Bikeparts, JFB-Racing

Dan maar de kwalificatie om 12:00u optimaal benutten. Ik ging middenin het veld de baan op en had de eerste ronde wat inhaal werk te doen om in een vrije ronde te kunnen komen.
De eerste vliegende ronde was wederom een 2:06,1 en nu kregen we zelfs in de tweede ronde al een code60. Dat schiet %@&(*! lekker op zo…. Ik reed 1 ronde onder de code60 om vervolgens de pits in te duiken en kort overleg te hebben over de voorvering. Vervolgens maar weer naar buiten gestuurd, om maar op de baan te zijn als de groene vlag weer gezwaaid werd.
Tijdens mijn outlap kwam die naar buiten en kon het gas er weer op. Ik reed een 2:01,3 en vervolgens in de laatste ronde een 1:59,6, wederom goed genoeg voor P3.

Tengtools, Racingbikes, Flevohost, , Stickerloods, UK-Bikeparts, JFB-Racing

Race 1 stond om 13:55u op het programma, maar er waren over de hele dag enorm veel valpartijen, code60’s en rode vlaggen. Uiteindelijk konden we opstellen en vertrekken.
Ik vertrok vanaf de eerste rij, met naast me Jos#20 en Camiel#12 en had een prima start.
Helaas was ik niet de enige en ik dook als 6e de Tarzan in, achter Jarno#134. Uitkomen Hugenholtz had ik hem alweer te pakken, maar Erik#115 kwam ook weer voorbij stuiven.
Daarmee begon de jacht op de BMW’s van Jos#20, Camiel#12 en Michael#345. Uitkomen Vodafone werden er dikke zwarte strepen getrokken op het asfalt door de heren, maar ik kon er bij blijven. Erik#115 was al snel vertrokken. Na een paar ronden zakte het tempo van Michael#345 in. Uitkomen Kumho bocht blafte Camiel#12 hem voorbij en einde rechte stuk kon ik hem er ook uitremmen de Tarzan in. Daarmee reden we inmiddels op een 3 positie, want Erik#115 had alweer een zwarte vlag te pakken i.v.m. te veel geluid….. Echt top… ben je aan het racen, gaan dat soort zaken meespelen… maar goed.
Enkele ronden later kwam Douwe#99 voorbij op nog zo’n bloedsnelle BMW. Ik kon met hangen en wurgen in de buurt blijven, maar een aanval plegen ging van z’n levensdagen niet.
Aanremmen Tarzan, Gerlach en Hugenholtz was ik iets sneller, Hünse rug over verloor ik tijd en uitkomen Vodafone waren de heren sneller. Doordat de drie heren flink met elkaar in gevecht waren d.m.v diverse binnendoor en buitenom acties, kon ik op het vinke touw blijven hangen. Uiteindelijk kregen we een rode vlag, omdat er in de Gerlach iemand rechtdoor de banden in was gereden….
Dat was dus een 4e plek op 1,5 seconde van de nummer 1, Douwe#99, gevolgd door Camiel#12 en Jos#20, maar wel met een nieuw PR van 1:55,793 en de eerste niet BMW 😀

Tengtools, Racingbikes, Flevohost, , Stickerloods, UK-Bikeparts, JFB-Racing

Race 2 zou om 15:55u starten. Na wederom een rode vlag situatie werden de resterende races ingekort naar 6 ronden, waarmee het tijdschema wel behouden kon worden.
Deze race zou ik dus van de tweede rij starten en had besloten om iets agressiever de Tarzan in te sturen. Dit ging prima vanaf de buitenkant, maar nu had ik helemaal een trein van 5 BMW’s voor m’n neus. Nu houd ik van een uitdaging, maar deze keer…. ‘Gelukkig’ had Camiel#12 kopstart en die drukte het tempo aardig, waardoor we met z’n alle strak bij elkaar reden.
Na twee rondjes kwam Erik#115 er echter voorbij en ging het tempo flink naar beneden.
Ik kon nog altijd redelijk volgen, maar Jos#20, Douwe#99 en Camiel#12 liepen iets weg, terwijl Michael#345 weer wat terug viel. In de 4e ronde kon ik hem er wederom uitremmen voor de Tarzan en zag ik Camiel#12 ook wat lossen bij Douwe#99 en Jos#20. Vervolgens verscheen er ook een zwarte vlag voor hem. Maar Camiel#12 bleef slim doorrijden tot het einde van de race.
In mijn jacht had ik nog een mega schuiver bij het oprijden van de duin, uitkomen GP-chicane. Ik kwam net over de top, met teveel hellingshoek en/of gas erop en de achterkant stapte flink uit.
Pfffff, laten we het hier maar bij houden dacht ik en vervolgens werden we op start/finish afgevlagd op p5 met een snelste ronde van 1:55,894.

Tengtools, Racingbikes, Flevohost, , Stickerloods, UK-Bikeparts, JFB-Racing

Alles bij elkaar gezien mogen we niet klagen met de resultaten en het nieuwe PR, maar er blijft toch een wat zuur gevoel hangen gezien de BMW’s die er voor me zaten. We moeten nog eens goed gaan nadenken over een manier om mijzelf nog sneller te krijgen op de R1, want dat er nog meer in zit is heel zeker. Voor nu op naar 6 juni voor de 4uurs race op Assen, waarvoor we ook nog ‘even’ op Spa gaan trainen.