Tengtools, Racingbikes, Trunkbody media, Flevohost, , Stickerloods, UK-Bikeparts, JFB-Racing

Raceverslag: ZAC Mettet 17 augustus 2016

Op 17 augustus stond het circuit van Mettet op het programma, na een afwezigheid van 5 jaar op de ZAC kalender. Gezien de afstand vertrokken we de 16e in de middag al richting Wallonië.
Op de 17e om 8:00u ‘s ochtends konden we inschrijven en keuren. Zoals altijd verliep dit zonder problemen en konden we de motor klaar zetten voor de eerste training. Het was ‘s ochtends al stralend weer en dat zou de hele dag zo blijven. Eindelijk weer eens een dag zonder nattigheid wat uit de lucht kwam vallen. Want zweten zouden we zeker wel! 😉

Tengtools, Racingbikes, Trunkbody media, Flevohost, , Stickerloods, UK-Bikeparts, JFB-Racing

Om 10:20u ving de eerste vrije training aan. De Race- en de Sportcup waren voor dit evenement samengevoegd en dat zouden we op de baan ook merken.
Na 5 jaar geleden met de GSX-R600 K4 gereden te hebben op Mettet, wist ik nog wel waar de baan heen ging, maar met de R1 was het toch een heel ander verhaal. Daar waar je met de 600 toch wat meer bochtensnelheid houd, kwam het er met de R1 op neer om de bochten nog korter te maken en zo snel mogelijk weer op het gas te gaan. Dat lukte toch aardig, maar het snelheidsverschil met een aantal Sportcuppers was wel erg groot, waardoor ik deze training meer bezig was met concullega’s niet voor de sokken te rijden in plaats van te letten op mijn eigen positie op de baan en het rijden zelf. Ik zou de training afsluiten met een 1:12,6, waarmee ik al 2 seconden van mijn PR op de 600 had afgereden.

Tengtools, Racingbikes, Trunkbody media, Flevohost, , Stickerloods, UK-Bikeparts, JFB-Racing

Omdat er op Mettet officieel niet geraced wordt, hebben we 2 vrije trainingen i.p.v. 2 races, wat deze keer wel van pas komt. Die training begint om 12:00u en het begint dan al aardig warm te worden. Ik ga de baan op achter Jarno#60 en wederom hebben we flink wat verkeer op de baan. We hebben echter een lekker tempo te pakken en tikken de ronden iedere 1:11 min af. Na een aantal rondjes gaat Jarno#60 naar binnen en rij ik nog een 3- of 4-tal ronden met zowaar vrij baan. Uiteindelijke rondetijd komt op 1:11,4 uit, waarmee ik nog eens 1,2sec van mijn PR uit de eerste training af rijdt. Het brengt me wederom P8, omdat een stel malloten vooraan alweer zo nodig in de 1:09 min moet rijden. Pfff, waar halen ze het toch vandaan…

Tengtools, Racingbikes, Trunkbody media, Flevohost, , Stickerloods, UK-Bikeparts, JFB-Racing

Onze kwalificatie begint om 14:40u en als ik aan kom rijden bij het opstellen voor de pits, sta ik als 1 van de laatsten in de rij…. hmmmm…. dat is wel heeeel veel verkeer… Ik besluit een gat te laten vallen, om zo ruimte voor me te creëren. Hierbij laat ik Dave#58 en Kurt#72 voorbij gaan en probeer ze als mooi mikpunt te gebruiken. Kurt#72 haal ik echter na een paar ronden al binnen en steek hem dan maar voorbij in de krappe rechter hairpin. Dave#58 gaat na een aantal ronden ook naar binnen, waardoor ik wel weer behoorlijk vrij baan heb.
Uiteindelijk blijkt ik wederom een 2:11,4 te hebben gereden, waarmee we als 8ste aan de “race” mogen beginnen.

Tengtools, Racingbikes, Trunkbody media, Flevohost, , Stickerloods, UK-Bikeparts, JFB-Racing

Die race begint om 16:40u en starten we na 2 opwarm ronden achter “Safety Bike” Peter Merkelbach met een rollende start de race. Het is inmiddels goed warm geworden, dus opwarmen gebeurd erg snel. Voor de race heb ik een nieuwe achterband gestoken, maar eigenlijk hadden we een compound zachter nodig i.v.m. de hoge asfalt temperatuur van 50 graden Celsius. Als we los gelaten worden ben ik in de eerste bocht al in staat om onder Dave#58 door te komen en zo bij Jarno#60 aan te sluiten. Voor Jarno#60 rijden Corné#148, Frank#555, Camiel#12, Jos#? en Douwe#99. Douwe#99 zien we niet meer terug. Camiel#12 steekt in de eerste bocht Jos#? en Frank#555 voorbij en zien we ook niet meer terug in zijn jacht op Douwe#99. Jos#? en Frank#555 rijden een klein stukje voor Corné#148, Jarno#60 en mij, maar lopen niet heel erg hard uit. We moeten wel alle zeilen bij zetten om bij elkaar in het spoor te blijven, want ‘even inhalen’ is er niet bij vanwege de minimale verschillen. Na circa 5 ronden komen we de eerste achterblijvers tegen en weet Jarno#60 te profiteren en tegelijkertijd Corné#148 in te halen. Bij deze eerste achterblijver kom ik er ook nog voorspoedig voorbij, maar een ronde later verlies ik veel tijd als Jarno#60 en Corné#148 voor bocht 9 de tweede achterblijver voorbij steken en ik moet inhouden en bij de volgende bocht zelfs in zijn vrij schakel. Weg aansluiting…. In die twee ronden hierna zet ik nog wel aan, maar kom nooit meer in de buurt van Jarno#60 en Corné#148 en finish als 7e. Later blijkt dat we er wel een 1:10,6 uit hebben geperst, wat wederom een verscherping van het PR betekent.
Helaas voor het kampioenschap niet zo heel goede zaken gedaan, want Camiel#12 en Jarno#60 zijn allebei voor ons gefinished.

Tengtools, Racingbikes, Trunkbody media, Flevohost, , Stickerloods, UK-Bikeparts, JFB-Racing

Volgende race is de 4-uurs wedstrijd op Assen, op 5 september, waarna we in oktober gaan vechten voor de eindstand in het kampioenschap. Hopelijk met droog weer en mooie gevechten! Ciao!